mike-franssen.reismee.nl

Stanthorpe

Hallo,

Het is onderhand wel weer eens tijd voor een update over mijn reis. Aangezien ik de laatste tijd weinig tijd en zin heb gehad om alles online te zetten moest het er nu toch weer een keertje van komen.

Ik heb ervoor gekozen om de auto weer helemaal in orde te laten maken, zodat ik mijn reis veilig kan voortzetten. Echter heeft dit veel meer gekost dan vooraf verwacht. Aangezien dit en veel andere dingen duurder waren dan verwacht heb ik ervoor gekozen om mijn eerste baan te gaan zoeken. Ik wist vooraf dat Meggy Bruynen in de buurt (3 uur rijden) van Brisbane woonde, heb ik met haar contact opgenomen. Dit was in eerste instantie alleen om te gaan kijken hoe zij hier woonde, en terecht is gekomen. Meggy kwam echter met een leuke mogelijke baan om farm work te gaan doen. Dit bij een Nederlander die zijn bedrijf heeft uitgebreid naar Australië. (Kurstjens farming Australia) De man woont bij Meggy in de buurt en zij kent hem goed. Dus maar contact gezocht met Kurstjens. Helaas zeiden ze tegen mij dat ze net klaar waren met de oogst van dit jaar, en mij geen baan konden aanbieden. Ik wilde toch bij Meggy langs gaan, en heb er toen voor gekozen om naar Stanthorpe te gaan.

Eenmaal in Stanthorpe aangekomen is mij een baan aangeboden bij een appelboer "ausfarm fresh". Nadat ik hier was aangenomen, kreeg ik een lijsje mee met dingen die ik aan moest schaffen. Ik moest een hoed, zonnebrand, insectenspray, een lange broek en een shirt met lange mouwen gaan halen. Dus ik zoals altijd netjes gedaan wat van mij werd verwacht. (zie foto) Het werk houdt in het plukken van kleine appels, dit zodat er niet te veel appels aan de boom blijven hangen. Wanneer dit werk niet wordt gedaan hebben de appels niet de juiste kwaliteit bij de oogst. De eerste paar dagen bevielen best goed, aangezien andere backpackers klaagden over hun werk. Zij moesten de hele dag voorover gebukt staan om sla te snijden. De werkdagen zijn hier van 6 tot 16.30 en op zaterdag van 6 tot 12. Hierbij krijgen we doordeweeks wel elke dag een half uur pauze doorbetaald. Echter na een week in 30 graden te hebben gestaan met lange kleren, heb ik de conclusie getrokken dat ik het zoals altijd, toch beter weet. Zie foto outfit 2. De eerste week kwamen we goed door, maar er werd duidelijk dat we wel heel saai werk hadden. Het was daadwerkelijk alleen maar appels plukken. En als je dan ook nog eens gaat dromen over appels , wordt het toch wat veel van het goede. Niet echt een leuke baan, maar aangezien alleen de zon voor niets op gaat, moeten ik het geld toch ergens vandaan halen.

Ik wist dat ik ongeveer 3 weken zou gaan werken, om hierna mijn reis voort te zetten. Dit was dus een mooie tijd om het succesverhaal van het rijbewijs weer op te pakken. In Brisbane hebben ze mij verteld welke punten ik nog in orde moest maken om het rijbewijs aan te kunnen vragen. Punt 1 het vertalen van het Nederlandse rijbewijs naar het Engels door een officieel Australische instelling (NAATI). Punt 2 het verkrijgen van een uitleg over de Nederlandse categorieën in het Engels. (Deze zijn niet natuurlijk niet hetzelfde want dat zou alles te makkelijk maken. ) En punt 3, het aan kunnen tonen van een verblijfsplaats in Queenland. Punt 1 en 3 waren niet echt een probleem. Punt 2 daar in tegen kosten wat meer moeite. De uitleg moest komen van het RDW, omdat deze de rijbewijzen in Nederland uitgeeft. De eerste keer dat ik contact zocht met het RDW snapten ze niet wat ik moest hebben. Bij de tweede keer verwezen ze mij door na het CBR. Deze stuurde mij weer mooi terug naar het RDW. Lekker handig dus. Echter kreeg ik nu bij het RDW wel iemand te pakken die er verstand van had, en toen deze 1,5 week later ook nog het juiste document mailde kon ik weer verder. Het was weer eens tijd voor een bezoekje aan the department of transport. Hier kwam ik bij mensen terecht die niet wisten hoe het in elkaar zat, (gelukkig niet eerder gehad ) echter kon ik ze het hier niet kwalijk nemen, aangezien het een klein dorp is waar ze deze vragen nooit krijgen. Wel gingen ze voor mij aan de slag, en werd ik een dag later terug gebeld. Ze hebben mij toen uitgelegd wat er verder moest gebeuren.

Aankomende maandag mag ik weer bij hun op bezoek komen, om mijn rijbewijs aan te vragen. Ik krijg dan het auto en motor rijbewijs, en mag meteen theorie examen doen voor de vrachtwagen. (10 hele vragen, waarvan er 8 goed moeten zijn.) Hierna moet ik een rijschool zoeken, waarvan ik een trekker oplegger combinatie kan gebruiken voor het praktijkexamen. Hierna wordt mijn vrachtwagenrijbewijs en ervaring erkent. Dit resulteert erin dat ik mag beginnen met het MC (road train) rijbewijs. Dit is gelukkig maar 1 dag, het is wel een beetje jammer dat hier 6 weken aan voorbereiding aan vooraf gaan. Om alles wat sneller te laten verlopen heb ik bij de appelboer aangekondigd dat ik volgende week mijn laatste week werk.

Het doel is om bij de volgende update het rijbewijs binnen te hebben. Het is dan ook de bedoeling de update sneller te geven dan deze. Maar als ik hier tot nu toe iets heb geleerd, is het dat het niet altijd gaat zoals verwacht.

Even kort samengevat, de auto is weer helemaal in orde, er staat weer geld op de rekening en het rijbewijs zou vrij snel binnen moeten kunnen zijn.

Groetjes,

PS: de bosbranden vormen hier geen gevaar, maar ze laten af en toe wek zien dat ze dichtbij zijn. (zie filmpje)

Reis plus eerste week Sydney

Hallo,

Dan toch maar eens even een update vanaf de andere kant van de wereld. Zoals de meesten van jullie weten ben ik 19 oktober begonnen aan mijn reis. Voordat ik echter in Sydney was, mocht ik nog eerst even langs Berlijn en Singapore. De reis naar Berlijn stelde natuurlijk niet zoveel voor. Toen ik in Berlijn in het hostel ging slapen om nog wat extra energie mee te pakken voor de reis, werd mij meteen weer duidelijk waarom ik hostels zo veel mogelijk probeer te mijden. Mensen die gezellig aan het praten waren, lampen aan lieten en rond een uur of 3 weer vertrokken. Niet veel aan gehad dus. S'ochtends de reis hervat en voor de eerste 12,5 uur in het vliegtuig gestapt. Het vliegtuig was van een echte budget maatschappij want TV's, drinken, eten en een kussen voor wat te slapen waren er niet bij. Gelukkig wist ik dit vooraf wel en had ik mij erop voorbereid. (Degene naast mij, vloog voor zijn werk en had geen idee ) Eenmaal in Singapore aangekomen mocht ik 6 uur wachten op het vliegveld. Niet mijn beste ervaring, maar goedkoop was het wel. Na de 6 uur nog even het laatste stukje naar Sydney vliegen (7,5 uur). Gelukkig hier maar een half uurtje van meegekregen, de rest mooi kunnen slapen.

Eenmaal in Sydney aangekomen mocht ik door de gevreesde douane, ook al had ik niets te verbergen. Dit stelt niets voor vergeleken met de dingen die ze op TV laten zien. Vanuit het vliegveld werd ik naar mijn hostel gebracht, daar aangekomen bleek er een groot welkoms feest voor mij te zijn georganiseerd. Dus ik maar snel ingecheckt, spullen op mijn kamer neergelegd, en naar beneden voor een verdient biertje. Helaas bleek het feest toch niet voor mij en moest ook ik gewoon betalen. Een glas bier van 0,3 L werd doodleuk voor 9,5 AUD dus omgerekend een kleine 6 euro. Niet erg handig als je de Boesjer gewent bent.

De eerste paar dagen waren natuurlijk een beetje wennen, en er moesten nog wat dingetjes geregeld worden. (Denk aan bankpasje en telefoonabonnement.) De eerste dagen waren een combinatie van wat regelen, en de stad bezichtigen. Verder waren er vanuit het hostel ook feesten georganiseerd, waarbij het bier dan wel enigszins te betalen was. Dit zorgden ervoor dat ik wat nieuwe mensen leerde kennen, waarmee je dan Sydney kon verkennen. Na 3 a 4 dagen ben ik gaan informeren naar het behalen van het road train rijbewijs, omdat ik hier zo snel mogelijk mee zou kunnen werken.

Dit bleek iets wat moeilijker te zijn dan ik vooraf had verwacht. Ik moet namelijk eerst mijn Nederlands rijbewijs om laten zetten naar een Australisch rijbewijs. Dit is geen probleem voor alleen de auto, maar hier hebben ze andere en meerdere categorieën dan wij in Nederland. Het probleem is dat hun niet weten wat CE inhoud, m.b.t. gewichten en assen van een vrachtwagen, en hun niet snappen wat code 95 is. Gelukkig heb ik in Nederland nog iemand leren kennen die ook in oktober naar Australië is gekomen met hetzelfde idee. Helaas gaf dit geen garanties, want ook hem lukten het niet. Hij kon wel nog een andere Nederland die het gelukt is met een road train te rijden binnen een jaar. Het verschil zit het in welke staat van Australië je het rijbewijs aanvraagt. Dit is blijkbaar het makkelijkste in Queensland. Dus heb ik afgelopen maandag voor de verandering maar weer eens het vliegtuig gepakt naar Brisbane in de staat Queensland.

Voor ik naar Brisbane ben gevlogen heb ik op internet ook maar meteen gezocht naar een geschikte auto. Zo kwam ik een Frans koppel tegen die er een verkocht in Brisbane. Zo heb ik de tweede dag in Brisbane mijn nieuwe Australische auto gekocht. Dit was de dag van de aankoop nog een redelijk goede deal. Volgens de garage waar ik de auto heb laten controleren, voor ik hem kocht, moesten er wat kleine dingen aan gebeuren. De dag na de aankoop ben ik naar een andere garage gegaan, om deze te laten maken. De eigenaar van deze garage vertelde mij na een paar uur, dat er wel wat meer aan moest gebeuren. Niet echt een goede deal dus. Verder heb ik voor het rijbewijs wel alles in werking kunnen zetten in Brisbane.

Kort samengevat, is Sydney mij heel goed bevallen de eerste week. (Ook al viel deze wel een beetje tegen voor een wereldstad) En is Brisbane tot nu toe nog geen succesverhaal.

Groetjes uit Australie

PS. Ik ben gestopt met het gebruiken van mijn Nederlands telefoonnummer, mochten jullie mij nodig hebben ben ik te bereiken op +61 450 115 413


Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Mike

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active