mike-franssen.reismee.nl

Reis plus eerste week Sydney

Hallo,

Dan toch maar eens even een update vanaf de andere kant van de wereld. Zoals de meesten van jullie weten ben ik 19 oktober begonnen aan mijn reis. Voordat ik echter in Sydney was, mocht ik nog eerst even langs Berlijn en Singapore. De reis naar Berlijn stelde natuurlijk niet zoveel voor. Toen ik in Berlijn in het hostel ging slapen om nog wat extra energie mee te pakken voor de reis, werd mij meteen weer duidelijk waarom ik hostels zo veel mogelijk probeer te mijden. Mensen die gezellig aan het praten waren, lampen aan lieten en rond een uur of 3 weer vertrokken. Niet veel aan gehad dus. S'ochtends de reis hervat en voor de eerste 12,5 uur in het vliegtuig gestapt. Het vliegtuig was van een echte budget maatschappij want TV's, drinken, eten en een kussen voor wat te slapen waren er niet bij. Gelukkig wist ik dit vooraf wel en had ik mij erop voorbereid. (Degene naast mij, vloog voor zijn werk en had geen idee ) Eenmaal in Singapore aangekomen mocht ik 6 uur wachten op het vliegveld. Niet mijn beste ervaring, maar goedkoop was het wel. Na de 6 uur nog even het laatste stukje naar Sydney vliegen (7,5 uur). Gelukkig hier maar een half uurtje van meegekregen, de rest mooi kunnen slapen.

Eenmaal in Sydney aangekomen mocht ik door de gevreesde douane, ook al had ik niets te verbergen. Dit stelt niets voor vergeleken met de dingen die ze op TV laten zien. Vanuit het vliegveld werd ik naar mijn hostel gebracht, daar aangekomen bleek er een groot welkoms feest voor mij te zijn georganiseerd. Dus ik maar snel ingecheckt, spullen op mijn kamer neergelegd, en naar beneden voor een verdient biertje. Helaas bleek het feest toch niet voor mij en moest ook ik gewoon betalen. Een glas bier van 0,3 L werd doodleuk voor 9,5 AUD dus omgerekend een kleine 6 euro. Niet erg handig als je de Boesjer gewent bent.

De eerste paar dagen waren natuurlijk een beetje wennen, en er moesten nog wat dingetjes geregeld worden. (Denk aan bankpasje en telefoonabonnement.) De eerste dagen waren een combinatie van wat regelen, en de stad bezichtigen. Verder waren er vanuit het hostel ook feesten georganiseerd, waarbij het bier dan wel enigszins te betalen was. Dit zorgden ervoor dat ik wat nieuwe mensen leerde kennen, waarmee je dan Sydney kon verkennen. Na 3 a 4 dagen ben ik gaan informeren naar het behalen van het road train rijbewijs, omdat ik hier zo snel mogelijk mee zou kunnen werken.

Dit bleek iets wat moeilijker te zijn dan ik vooraf had verwacht. Ik moet namelijk eerst mijn Nederlands rijbewijs om laten zetten naar een Australisch rijbewijs. Dit is geen probleem voor alleen de auto, maar hier hebben ze andere en meerdere categorieën dan wij in Nederland. Het probleem is dat hun niet weten wat CE inhoud, m.b.t. gewichten en assen van een vrachtwagen, en hun niet snappen wat code 95 is. Gelukkig heb ik in Nederland nog iemand leren kennen die ook in oktober naar Australië is gekomen met hetzelfde idee. Helaas gaf dit geen garanties, want ook hem lukten het niet. Hij kon wel nog een andere Nederland die het gelukt is met een road train te rijden binnen een jaar. Het verschil zit het in welke staat van Australië je het rijbewijs aanvraagt. Dit is blijkbaar het makkelijkste in Queensland. Dus heb ik afgelopen maandag voor de verandering maar weer eens het vliegtuig gepakt naar Brisbane in de staat Queensland.

Voor ik naar Brisbane ben gevlogen heb ik op internet ook maar meteen gezocht naar een geschikte auto. Zo kwam ik een Frans koppel tegen die er een verkocht in Brisbane. Zo heb ik de tweede dag in Brisbane mijn nieuwe Australische auto gekocht. Dit was de dag van de aankoop nog een redelijk goede deal. Volgens de garage waar ik de auto heb laten controleren, voor ik hem kocht, moesten er wat kleine dingen aan gebeuren. De dag na de aankoop ben ik naar een andere garage gegaan, om deze te laten maken. De eigenaar van deze garage vertelde mij na een paar uur, dat er wel wat meer aan moest gebeuren. Niet echt een goede deal dus. Verder heb ik voor het rijbewijs wel alles in werking kunnen zetten in Brisbane.

Kort samengevat, is Sydney mij heel goed bevallen de eerste week. (Ook al viel deze wel een beetje tegen voor een wereldstad) En is Brisbane tot nu toe nog geen succesverhaal.

Groetjes uit Australie

PS. Ik ben gestopt met het gebruiken van mijn Nederlands telefoonnummer, mochten jullie mij nodig hebben ben ik te bereiken op +61 450 115 413


Reacties

Reacties

Lian Coenen

Ha Mike ... fijn dat we horen hoe het de eerste weken gegaan is, veel geregel!
Maar dat zal wel goed komen.... geniet ervan!!

jan en miek

Ha jong.Wat fijn wat van jou te horen!!!!Ja ,het loop altijd anders dan je verwacht.Maar we zijn er zeker van dat het je wel gaat lukken.We denken aan jou en verder succes maar weer.Groetjes van ons?

Peet

Heel veel succes. En veel plezier ?

Jeanne en Rob

Fijn om dit te lezen.
Kunnen we dat ook een beetje volgen.
Succes met je avontuur.
Greetz Jeanne en Rob

Coy

Ha Mike, leuk om je ervaringen te lezen. Ja, ieder land heeft weer zijn eigen regels. In Indonesië rijden de eigen inwoners zonder rijbewijs op de scooters!!! Om als buitenlander te kunnen werken is ook een heel geregel. Maar alles kumpt good al duurt het soms langer. Hiel vuul plezeer en geniet van alles wat je meemaakt ?

Fam Slots

Hoi Mike,
zo te huure kumt ut hielemoal good met dich doh, we zien beniejt as ze met die diekke vrachwages geis rieje.
Nog hiel vuul plezeer en des ze noch hiel vuul sjoene en gezellige avondture geis beleve op dien reis.we blieve dich volgen en zien benieuwd noa dien komende verhalen
gr Fam Slots

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active