mike-franssen.reismee.nl

Tasmanië

Hallo,

Zo alweer een paar weken vertraging erbij. Het is nog steeds erg lastig voor mij tijd en zin te vinden om deze updates te geven. De oorzaak hiervan is doorgaans dat ik leukere en interessantere dingen heb om te doen. Dus dat is dan eigenlijk alleen maar goed.

Een paar weken geleden is het dus alweer dat ik met de boot vertrokken ben naar Tasmanië. Op de landkaart lijkt het maar een klein stukje, dus verwacht je een uurtje of 2 a 3. Nou dat klopte niet helemaal. Een enkele reis was een uurtje of 10. Dus dan zou je denken dat ik dan wel even tijd had om de foto's uit te zoeken en een verhaaltje te typen. Nou niet echt dus. Even een beetje bijslapen een filmpje kijken, en een laptop die niet helemaal meewerkt geef ik hiervan de schuld.

Eenmaal op Tasmanië aangekomen, moest ik naar het zuiden van het eiland rijden om mijn reisgenoten op te halen. Van noord naar zuid was het 3 uur rijden, om even een idee te geven hoe groot het eiland is. Mijn reisgenoten had ik in Melbourne al leren kennen, en hun vlogen naar Tasmanie aangezien dit goedkoper was dan de boot nemen. Toen ik hun eenmaal in Hobart had opgehaald kon het avontuur beginnen. En zoals de meeste avonturen hier beginnen, gingen we eerst even bij de drankhandel bier inslaan. Hierna hebben we besloten om richting het zuiden te rijden, waar de dag erna een festival zou zijn in verband met Australian day. Toen we op onze camping aankwamen, werd duidelijk dat het festival niet helemaal zou zijn wat wij gehoopt hadden. Verder is Australian day eigenlijk het vieren van het moment dat de Australiers het land binnen kwamen, en daarmee de aborigionals hun land afpakten. Voor veel Australiers is dit dus niet een dag om te vieren, maar om stil te staan bij de dingen die zij de aborigionals hebben aangedaan. We zijn op deze dag ook weer terug naar Hobart gegaan om naar de protesten tegen Australian day te kijken. Dit was wel goed om een keer mee te maken, maar mijn voorkeur ligt toch meer bij een festival.

De volgende dag zijn we richting het zuiden gereden, en naar Bruny Island geweest. Dit is een mooi apart eiland van Tasmanië, waar we verschillende walking tracks een look outs hebben bezocht. Bij een track ging het wel erg stijl omhoog, en liep je 1 a 2 meter van de afgrond zonder een hekje of iets dergelijks. Een stukje om even op te passen dus.

Een dag later zijn we naar Port Arthur geweest, dit is het zuidoosten van het eiland. De natuur hier was prachtig, en meteen ook weer heel anders dan de dag ervoor. Eigenlijk deden we op bijna alle plekken hetzelfde, veel hiken en look outs bezichtigen. En wanneer we dan klaar waren voor die dag ergens een camping opzoeken en een biertje drinken. Maar aangezien het bier hier nog altijd duur is hebben we besloten er elke dag maar 1 of 2 te drinken. Het volgende probleem is dan natuurlijk dat 1 a 2 naar meer smaken, dit probleem hebben we opgelost door elke dag een doos goon te halen. (Goon is een 4 liter zak wijn in een doos, die je voor 5 a 10 euro kunt kopen.) S'avonds stond dan ook meestal "kingzen" (drankspel) op het programma, en zo hebben we heel wat leuke en interessante avonden meegemaakt.

Het verlaten van Port Arthur ging niet helemaal vlekkeloos, aangezien de auto het weer eens tijd vond te begeven. Dit keer starten hij niet meer, de oorzaak bleek de startmotor te zijn. Het enigste geluk dat we hierbij hadden, is dat er een garage dichtbij was die er wel een nieuwe in kom zetten in een halve dag tijd. Wij dus maar een paar uurtjes in een park rondgehangen, en later met betalen even door de zure appel heen gebeten. Maar zo konden we na een paar uurtjes vertraging gewoon weer verder met onze reis.

Zo hebben we nog een paar dagen over de oostkust van het eiland gedaan, en prachtige plekken bezocht. Af en toe hadden we misschien beter iets meer research kunnen doen, aangezien er enkele foutjes werden gemaakt. Zo kwamen we een keer s'middags bij een boot aan om naar een ander eiland te gaan, maar kwamen we er daar achter dat we de auto niet mee konden nemen. Het leek inderdaad al een aardig kleine haven voor een grote boot die auto's moest meenemen. En verder hebben we een dagje heerlijk aan het strand gelegen, maar niet helemaal opgelet tot hoelaat de supermarkt open was. Hier stonden we toen iets na zessen mooi voor een gesloten deur, waardoor we even onze fantasie moesten gebruiken om toch iets te eten s'avonds.

De eerste week kwam ten einde in Launcester, de op een na grootste stad van het eiland gelegen in het noordelijke gedeelte. Vanuit hier kun je richting het noorden rijden, waar je dan in een wijn gebied terecht komt. En daar kun je natuurlijk overal een wijnproeverij doen. Wij hebben besloten dit gebied zelf te gaan ontdekken, aan de hand van een lijstje wijngaarden 19 stuks wel te verstaan. Echter hebben we dit lijstje maar een heel stuk ingekort, aangezien we bij de derde al heel wat wijn geproefd hadden. Bij de meeste wijngaarden kreeg je rond de 8 wijnen die je kon proeven, dus dan ging het wel heel hard. De proeverijen waren zo opgezet dat wanneer je alleen proeft je ongeveer 5 dollar per persoon betaald voor het proeven, maar als je dan erna een fles kocht hoefde je het proeven niet meer te betalen. Wij waren met 4 dus dat zou normaal 20 dollar zijn, en de meeste flessen kosten rond de 30 dollar. Het is dus financieel gezien niet slim om voor 10 dollar die fles wijn te laten liggen. Zo hadden we aan het einde van de dag toch weer mooi 5 a 6 flessen wijn erbij. Dit natuurlijk puur gedaan uit financiële redenen, en helemaal niet omdat we inmiddels die goedkope wijn niet meer uit konden staan.

Na Launcester zijn we begonnen aan de westkust van het eiland. Het verschil met het oosten is enorm, omdat het westen meestal de regen krijgt vanuit de zee en in het oosten vooral droogte heerst. De westkust is dan ook heel mooi groen, en heeft watervallen, waar dit in het oosten niet het geval is. We hebben de westkust in 3 a 4 dagen bezocht, waar we elke dag wel in een nieuw en ander nationaal park waren. Deze waren allemaal zeker de moeite waart, we moesten meestal wel een paar uur hiken om de betere plekken te bezoeken. Verder is ook het rijden van plek naar plek op Tasmanië geweldig, er zijn bijna alleen maar bochtige wegen door bergen en regenwouden.

Het rondje kwam te einde in Hobart, waar we de laatste zaterdag mijn verjaardag konden vieren. Dit werd een erg gezellige en drukke dag met veel activiteiten waarbij gedronken moest worden. We begonnen met een pilsje op het terras om rustig te beginnen. Hierna kwamen we op het idee even te gaan bowlen. Daar begon het al langzamerhand uit de hand te lopen, aangezien de emmers bier natuurlijk weer het voordeligst waren. Bij het bowlen zat ook nog een half uurtje in de game area inbegrepen, wat best wel lachen is als iedereen al wat gedronken heeft. Na dit succes zijn we even naar de camping gegaan voor wat pizza en een rondje kingzen met mixdrank. (Gaat goed snel op deze manier.) En omdat iedereen van mening was dat we nog niet genoeg hadden gedronken, zijn we toen nog (even) de stad in gegaan om een kroegentocht te houden. En zo werd het erg gezellig en nog goed laat ook.

De dag erna kwam er dan toch een einde aan onze reis/zuipvakantie, ik heb de rest bij een hostel gedropt waar hun lekker konden bijkomen van de dag ervoor. Ik mocht daarentegen nog even lekker 3 uurtjes richting de boot rijden, om daar s'ochtends in alle vroegte weer richting Melbourne te vertrekken.

Korte samenvatting is dat Tasmanië echt een must is om te bezoeken tijdens een reis door Australië. Het was een mooie ervaring om dit met 4 personen te doen aangezien we elkaar goed lagen. Denk er bij een bezoek wel even aan dat dit het koudste gedeelte van Australië is, en dus in de zomer s'nachts vaak niet warmer is dat 10 a 15 graden. Verder had ik ook weer even genoeg gedronken voor de komende tijd.

Groetjesss

Jeanne en Rob