mike-franssen.reismee.nl

Stanthorpe

Hallo,

Het is onderhand wel weer eens tijd voor een update over mijn reis. Aangezien ik de laatste tijd weinig tijd en zin heb gehad om alles online te zetten moest het er nu toch weer een keertje van komen.

Ik heb ervoor gekozen om de auto weer helemaal in orde te laten maken, zodat ik mijn reis veilig kan voortzetten. Echter heeft dit veel meer gekost dan vooraf verwacht.   Aangezien dit en veel andere dingen duurder waren dan verwacht heb ik ervoor gekozen om mijn eerste baan te gaan zoeken. Ik wist vooraf dat Meggy Bruynen in de buurt (3 uur rijden) van Brisbane woonde, heb ik met haar contact opgenomen. Dit was in eerste instantie alleen om te gaan kijken hoe zij hier woonde, en terecht is gekomen. Meggy kwam echter met een leuke mogelijke baan om farm work te gaan doen. Dit bij een Nederlander die zijn bedrijf heeft uitgebreid naar Australië. (Kurstjens farming Australia) De man woont bij Meggy in de buurt en zij kent hem goed. Dus maar contact gezocht met Kurstjens. Helaas zeiden ze tegen mij dat ze net klaar waren met de oogst van dit jaar, en mij geen baan konden aanbieden. Ik wilde toch bij Meggy langs gaan, en heb er toen voor gekozen om naar Stanthorpe te gaan.

Eenmaal in Stanthorpe aangekomen is mij een baan aangeboden bij een appelboer "ausfarm fresh". Nadat ik hier was aangenomen, kreeg ik een lijsje mee met dingen die ik aan moest schaffen. Ik moest een hoed, zonnebrand, insectenspray, een lange broek en een shirt met lange mouwen gaan halen. Dus ik zoals altijd netjes gedaan wat van mij werd verwacht.   (zie foto) Het werk houdt in het plukken van kleine appels, dit zodat er niet te veel appels aan de boom blijven hangen. Wanneer dit werk niet wordt gedaan hebben de appels niet de juiste kwaliteit bij de oogst. De eerste paar dagen bevielen best goed, aangezien andere backpackers klaagden over hun werk. Zij moesten de hele dag voorover gebukt staan om sla te snijden. De werkdagen zijn hier van 6 tot 16.30 en op zaterdag van 6 tot 12. Hierbij krijgen we doordeweeks wel elke dag een half uur pauze doorbetaald. Echter na een week in 30 graden te hebben gestaan met lange kleren, heb ik de conclusie getrokken dat ik het zoals altijd, toch beter weet. Zie foto outfit 2. De eerste week kwamen we goed door, maar er werd duidelijk dat we wel heel saai werk hadden. Het was daadwerkelijk alleen maar appels plukken. En als je dan ook nog eens gaat dromen over appels  , wordt het toch wat veel van het goede. Niet echt een leuke baan, maar aangezien alleen de zon voor niets op gaat, moeten ik het geld toch ergens vandaan halen.

Ik wist dat ik ongeveer 3 weken zou gaan werken, om hierna mijn reis voort te zetten. Dit was dus een mooie tijd om het succesverhaal van het rijbewijs weer op te pakken. In Brisbane hebben ze mij verteld welke punten ik nog in orde moest maken om het rijbewijs aan te kunnen vragen. Punt 1 het vertalen van het Nederlandse rijbewijs naar het Engels door een officieel Australische instelling (NAATI). Punt 2 het verkrijgen van een uitleg over de Nederlandse categorieën in het Engels. (Deze zijn niet natuurlijk niet hetzelfde want dat zou alles te makkelijk maken.   ) En punt 3, het aan kunnen tonen van een verblijfsplaats in Queenland. Punt 1 en 3 waren niet echt een probleem. Punt 2 daar in tegen kosten wat meer moeite. De uitleg moest komen van het RDW, omdat deze de rijbewijzen in Nederland uitgeeft. De eerste keer dat ik contact zocht met het RDW snapten ze niet wat ik moest hebben. Bij de tweede keer verwezen ze mij door na het CBR. Deze stuurde mij weer mooi terug naar het RDW. Lekker handig dus. Echter kreeg ik nu bij het RDW wel iemand te pakken die er verstand van had, en toen deze 1,5 week later ook nog het juiste document mailde kon ik weer verder. Het was weer eens tijd voor een bezoekje aan the department of transport. Hier kwam ik bij mensen terecht die niet wisten hoe het in elkaar zat, (gelukkig niet eerder gehad ) echter kon ik ze het hier niet kwalijk nemen, aangezien het een klein dorp is waar ze deze vragen nooit krijgen. Wel gingen ze voor mij aan de slag, en werd ik een dag later terug gebeld. Ze hebben mij toen uitgelegd wat er verder moest gebeuren.

Aankomende maandag mag ik weer bij hun op bezoek komen, om mijn rijbewijs aan te vragen. Ik krijg dan het auto en motor rijbewijs, en mag meteen theorie examen doen voor de vrachtwagen. (10 hele vragen, waarvan er 8 goed moeten zijn.) Hierna moet ik een rijschool zoeken, waarvan ik een trekker oplegger combinatie kan gebruiken voor het praktijkexamen. Hierna wordt mijn vrachtwagenrijbewijs en ervaring erkent. Dit resulteert erin dat ik mag beginnen met het MC (road train) rijbewijs. Dit is gelukkig maar 1 dag, het is wel een beetje jammer dat hier 6 weken aan voorbereiding aan vooraf gaan. Om alles wat sneller te laten verlopen heb ik bij de appelboer aangekondigd dat ik volgende week mijn laatste week werk.

Het doel is om bij de volgende update het rijbewijs binnen te hebben. Het is dan ook de bedoeling de update sneller te geven dan deze. Maar als ik hier tot nu toe iets heb geleerd, is het dat het niet altijd gaat zoals verwacht.

Even kort samengevat, de auto is weer helemaal in orde, er staat weer geld op de rekening en het rijbewijs zou vrij snel binnen moeten kunnen zijn.

Groetjes,

PS: de bosbranden vormen hier geen gevaar, maar ze laten af en toe wek zien dat ze dichtbij zijn. (zie filmpje)

Reacties

Reacties

Jeanne en Rob

Fijn om weer wat te lezen hoe het je vergaat Down Under. Succes met het behalen van de benodigde papieren voor vrachtwagen. Veel plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active